niedziela, 12 czerwca 2016

Całe życie ze spamerami

Spam to zmora każdego użytkownika poczty elektronicznej. Tony niechcianych i niezamawianych maili reklamowych zapychają skrzynki e-mailowe internautów na całym świecie. Informacje o cudownych sposobach na zarabianie, powiększaniu penisów, niezwykłych okazjach, spadkach z Nigerii, oszukańcze maile o zablokowaniu rachunków bankowych, ale także wirusy i złośliwe oprogramowanie. Część tych wiadomości jest blokowana już na poziomie serwerów dostawcy naszego konta e-mail. Co możemy zrobić z resztą?

Spam, jak już wspomniałem, to niezamawiana korespondencja. Skąd się bierze, skoro jej nie zamawialiśmy? Często zdarza się, że korespondencja, która przychodzi na naszą skrzynkę jest przez nas "zamówiona". Mogliśmy podać nasz adres e-mailowy w jakimś serwisie, zarejestrować się gdzieś, zapisać się do newslettera. Jeśli przypomina nam się taka sytuacja, najczęściej wystarczy skasować profil w serwisie z którego pochodzi korespondencja, wypisać się w newslettera, poprosić o zaprzestanie przetwarzania danych. Uwaga - stosujcie te cywilizowane sposoby uwalniania się od niechcianej korespondencji tylko w przypadku, gdy faktycznie sami rejestrowaliście się w serwisie i jest to znany serwis. W przypadku, gdy wiadomości pochodzą od naszego dostawcy skrzynki, niewiele możemy zrobić, bo w ten sposób finansowana jest bezpłatna dla nas usługa. Można za pomocą odpowiednich reguł programu pocztowego kierować takie wiadomości prosto do kosza. Można też przesiąść się na pocztę elektroniczną, gdzie reklamy są mniej inwazyjne lub płatne konto.

 Jeśli nigdzie nie rejestrowaliśmy się przy wykorzystaniu naszego konta, a dostajemy spam, szczególnie zagraniczny, to jak to wytłumaczyć? Spamerzy kolekcjonują adresy e-mail, które pojawiają się w internecie: w serwisach internetowych, komentarzach na blogach, ogłoszeniach itp. Uwaga, często stosowane zabezpieczenia przed znalezieniem adresu e-mail nie działają (na przykład podanie adresu w formie imię [at] serwer.pl w większości przypadków nie zapobiegnie zapisaniu naszego adresu). Jeśli nasz adres znajduje się na popularnym serwerze, istnieje szansa, że zostanie "odgadnięty" przez spamerów. Wystarczy wypróbować loginy w formie imienia i nazwiska, popularnych imion, słów w danym języku i dodać odpowiednią końcówkę. Odgadywanie adresów służbowych jest w ogóle dziecinnie proste, ponieważ wystarczy zastosować firmową regułę zakładania kont - na przykład imię.nazwisko@serwer.pl . 

Na przyszłość warto mieć osobny adres e-mail do rejestrowania się w różnych serwisach, podawania w ogłoszeniach czy prezentowania na stronach internetowych. Jeśli na to konto zacznie przychodzić zbyt dużo spamu, po prostu można założyć kolejne. Zdecydowanie nie podawaj adresu mailowego na stronach, których zasady prywatności pozwalają na udostępnienie adresu osobom i firmom trzecim. Jeśli potrzebujemy jednorazowej rejestracji lub wykorzystania adresu e-mail tylko raz, możemy skorzystać z jednorazowego maila. Przykładowy serwis tego typu to Kosz Mail (http://www.koszmail.pl). Po wejściu na stronę uzyskujemy losowo nazwaną skrzynkę mailową. Uwaga, znajomość adresu skrzynki umożliwia wszystkim czytanie maili, więc nie jest to serwis przeznaczony do poufnej korespondencji!

Często w spamie, którego nigdy nie zamawialiśmy i nie udzieliliśmy na niego żadnej zgody znajdują się linki do wypisania się z mailingu. Uważajcie na to! Kliknięcie w taki link to sygnał dla spamera, że mail jest używany, a wiadomości czytane. W skrajnym przypadku prowadzi to wzmożonej wysyłki spamu! Ten sam efekt może dać kliknięcie przycisku "Wyświetl obrazki z wiadomości". Dostawcy poczty i programy pocztowe domyślnie blokują wyświetlanie obrazków, aby nie ułatwiać życia spamerom. Jeśli nie mamy włączonej tej opcji, warto to zrobić.

Zła wiadomość jest taka, że adres, który raz znajdzie się w bazach spamerów, prawdopodobnie pozostanie tam na zawsze ponieważ nie ma skutecznego sposobu na żądanie jego usunięcia.

Można za to bronić się przed spamem korzystając z filtrów antyspamowych po stronie dostawcy poczty lub w naszym programie pocztowym. Dobre filtry pozwalają usunąć znakomitą większość przychodzącego spamu. Co więcej, uczą się na popełnionych błędach, przez co z czasem działają coraz sprawniej. Niestety, korzystanie z filtrów niesie także ryzyko, że wiadomość niebędąca spamem, zostanie potraktowana jako spam i usunięta.

A czy wy macie jakieś skuteczne sposoby na walkę ze spamem?

6 komentarzy:

  1. Mnie denerwuje odsiewanie spamu na poziomie dostawcy poczty. Żaden filtr antyspamowy nie jest na 100% pewny i zawsze trzeba przejrzeć jeszcze raz wyeliminowane wiadomości. A wielu dostawców poczty np. Google nie chce zrezygnować z odsiewania spamu :-(

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo niebezpieczne są maile, wysyłane rzekomo z banku lub od operatora sieci telefonicznej. Czasem zwykłe otworzenie takiego maila może zawirusować nam komputer i spowodować naprawdę poważne szkody.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie, takich maili najlepiej w ogóle nie otwierać tylko od razu kasować. Fakt czy utraciliśmy dostęp do konta bankowego możemy sprawdzić bezpośrednio na stronie banku albo na infolinii.

      Usuń
  3. Jeśli ktoś bardzo zachodzi nam za skórę wysyłając niechcianą pocztę, po prostu wyślijmy mu twardą i jasną wiadomość że nie chcemy takich wiadomości otrzymywać. Powinno pomóc pod warunkiem że po drugiej stronie nie siedzi robot ;-) Ja korzystam z usługi Window Live który automatycznie odrzuca spam, ale zdarza się że ani tak niektóre przejdą przez filtr.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasna i klarowna wiadomość nic nie da...

      Usuń
    2. Najlepszym sposobem jest poinformowanie administratora swojej poczty a on już wie co ma zrobić.

      Usuń