niedziela, 14 lutego 2010

Przeprowadzka

Przeprowadzka to bardzo dobre wyjście. Szczególnie, jeśli mamy zamiar przeprowadzić swój numer telefonu do nowego operatora. W jednej z pierwszych notek na blogu sugerowałem zmianę operatora osobom, które rzadko korzystają z telefonu. A teraz sprawdzimy, czy naprawdę jest to takie trudne.


Otóż zmiana operatora z zachowaniem swojego dotychczasowego numeru wcale nie jest trudna. Wręcz przeciwnie - jest banalnie prosta i darmowa (albo bardzo tania). Jak to się robi?

KROK 1: Podejmujemy decyzję o przeniesieniu numeru! Jeśli obecnie korzystamy z oferty abonamentowej, sprawdzamy czy nasz operator posiada nasze aktualne dane. Jeśli nie - powinniśmy je zaktualizować. Warto od razu zapytać czy obowiązuje nas jeszcze umowa terminowa i kiedy się kończy. Jeśli chcemy zerwać umowę przed tym terminem - zapytajmy ile wyniesie nas kara umowna (kara zmniejsza się z każdym miesiącem trwania umowy, przenoszenie numeru nie zwalnia nas z obowiązku jej zapłacenia). Jeśli korzystamy z oferty na kartę - sprawdzamy czy nasza karta jest zarejestrowana. Jeśli tak, to sprawdzamy czy nasze dane są aktualne i ewentualnie poprawiamy je. Jeśli nie rejestrowaliśmy numeru - musimy to zrobić. W tym celu, należy wypełnić i dostarczyć naszemu obecnemu operatorowi kartę rejestracyjną. Każdy operator ma swój wzór takiej karty, np.:
- PTK Centertel (Orange) http://www.orange.pl/binaries/PL/Binary/1424/1459056.pdf
- PTC (Era) http://www.era.pl/repositories/era_pl_repo1/documents/ind/karta_rej_208x258_kod008.pdf
- PTC (Heyah) http://www.heyah.pl/o-heyah_rejestracja
- Polkomtel (Plus) http://www.simplus.pl/v.do?idx=805099

KROK 2: Najgorsze za nami. Teraz będzie już z górki. Wybieramy nowego operatora i udajemy się do jego punktu sprzedaży z dokumentem tożsamości (z numerem PESEL) lub dokumentami firmy (numer NIP i REGON). Tutaj pracownik wypełni z nami wniosek o przeniesienie numeru. Trzeba będzie w nim podać swoje dane oraz określić kiedy chcemy przenieść numer (można podać datę końca umowy terminowej). Następnie może się zdarzyć, że pracownik od razu wręczy nam (sprzeda) nową kartę SIM i/lub podpisze umowę. Najczęściej jednak karty SIM nie dostaniemy od razu. Będziemy musieli zaczekać na zgodę obecnego operatora na przeniesienie numeru. O wszystkim będą nas powiadamiały SMS-y. Jeśli we wniosku nie ustaliliśmy inaczej, zgoda powinna nadejść w ciągu kilku-kilkunastu godzin.

KROK 3: Jeśli nie otrzymaliśmy karty SIM w drugim kroku, po uzyskaniu zgody obecnego operatora, nowy operator zaprosi nas do punktu sprzedaży po odbiór karty SIM i podpisanie umowy. Wtedy prawdopodobnie trzeba będzie zapłacić za starter (chyba że nowy operator oferuje darmowe startery).

KROK 4: Po kilku godzinach (zwykle po północy) numer powinien zacząć działać u nowego operatora.

Prawda, że proste?

Co jeszcze jest ważne? Nasz numer będzie traktowany jak zwykły numer u nowego operatora. Jeśli więc u obecnego operatora znajomi mieli do nas jakieś zniżki, mieli ustawiony nasz numer jako "darmowy" - te usługi przestaną im działać. To może niekiedy rodzić nieporozumienia. Operatorzy oferują możliwość sprawdzenia przynależności numeru, np. http://www.orange.pl/portal/map/map/check_number.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz