sobota, 17 października 2015

Telekomunikacyjni akwizytorzy

Liberalizacja rynku telekomunikacyjnego oprócz oczywistych korzyści, takich jak zwiększenie konkurencji pomiędzy przedsiębiorstwami telekomunikacyjnymi i obniżenie cen usług, przyniosła nieznane wcześniej patologie. Sytuacja, w której nie ma jedynego słusznego, państwowego monopolisty telekomunikacyjnego, za to na istniejącym łączu stacjonarnym można korzystać z usług różnych dostawców, jest nowa i zaskakująca, szczególnie dla starszego pokolenia.

Abonenci usług stacjonarnych, szczególnie starsi i słabiej zorientowani w bieżącym kształcie rynku i ofercie operatorów są narażeni na różne oszustwa i podstępy. Powstało kilkanaście firm telekomunikacyjnych, a nawet biur pośredniczących, które wysłały w teren zastępy akwizytorów. Mają oni za zadanie podpisywać w mieszkaniach abonentów nowe umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Wynagradzani prowizyjnie domokrążcy są w stanie zrobić wszystko, aby zdobyć kolejną umowę. Są narażeni też na pokusę nadużyć w swoich działaniach. Szczególnie, że tego, co mówią nikt nie będzie w stanie skutecznie odtworzyć, liczy się to, co na papierze. Dlatego trzeba być szczególnie ostrożnym podczas wizyty takiego przedstawiciela handlowego.

Urząd Komunikacji Elektronicznej, państwowy urząd zajmujący się regulacją i kontrolą między innymi rynku telekomunikacyjnego, przygotował krótki poradnik dla abonentów narażonych na nieetyczne działania niektórych przedsiębiorców telekomunikacyjnych.

Urząd zwraca uwagę, że przedstawiciele handlowi często wprowadzają w błąd co do konsekwencji podpisania umowy i zmiany operatora. Zdarza się, że nie informują wcale o tym, że oferują usługi innego dostawcy - w zamian wspominając enigmatycznie o "zmianie taryfy". Na lepszą, oczywiście.

Oto krótka lista porad autorstwa urzędu:
  • Kiedy dzwoni telefon i konsultant przedstawia ofertę obniżenia rachunku za telefon należy upewnić się czy mówi prawdę. Poproś go o imię i nazwisko oraz nazwę firmy, którą reprezentuje. W przypadku dalszych wątpliwości (np. jakiego operatora reprezentuje osoba dzwoniąca), zawsze możesz skontaktować się z biurem obsługi klienta swojego operatora.
  • Jeżeli dzwoni telefon i rozmówca prosi o podanie danych osobowych lub danych z rachunku telefonicznego pamiętaj, że Twój operator zna Twoje dane, więc telefoniczna prośba o dane może być próbą ich wyłudzenia lub sfałszowania przez nieuczciwego przedstawiciela umowy. Jeśli nie zamierzasz zawierać nowej umowy, nie podawaj swoich danych.
  • Jeżeli odwiedzi Cię w domu przedstawiciel handlowy lub kurier z gotową do podpisu umową i twierdzi, że musisz zawrzeć nową umowę z jakiegoś powodu (bo np.: firma, z usług której korzystałeś została zlikwidowana lub Twój operator zmienia nazwę), przed podpisaniem umowy potwierdź taką informację dzwoniąc do operatora.
  • Jeśli masz wątpliwości co do tego, jaka firmę reprezentuje przedstawiciel handlowy, zażądaj okazania identyfikatora służbowego lub legitymacji. Jeśli odmówi, to jest to wystarczający znak, że masz do czynienia z potencjalnym oszustem.
  • Przeczytaj lub przynajmniej pobieżnie zapoznaj się z umową przed jej podpisaniem. Podpisanie umowy jest równoznaczne z oświadczeniem o zapoznaniu się i akceptacji warunków umowy, regulaminu i cennika.
  •  W przypadku podpisania umowy dopilnuj, aby przedstawiciel handlowy/kurier zostawił Ci kopię zawartej umowy, regulaminu i cennika. Nie daj się zwieść, że dokumenty zostaną dostarczone w terminie późniejszym, np. pocztą. Jest to bardzo ważna informacja o tym, z jakim operatorem zawarłeś umowę.
  • Jeżeli na umowie widnieje logo innego przedsiębiorcy, a jesteś przekonany, że zawierasz umowę z dotychczasowym dostawcą, nie podpisuj umowy. 
Warto także pamiętać, że w przypadku podpisywania umowy poza lokalem przedsiębiorstwa abonent ma prawo odstąpić od niej bez podawania przyczyn i ponoszenia kosztów w ciągu 14 dni. Wystarczy wysłać oświadczenie (które przedstawiciel operatora powinien zostawić podczas podpisywania umowy).

Poradnik można znaleźć na tej stronie: http://www.uke.gov.pl/praktyki-akwizytorow-poznaj-swoje-prawa-16929#.

Warto też zajrzeć do prowadzonego przez UKE Centrum Informacji Konsumenckiej


Zdjęcie: CileSuns92
Wykorzystano fragmenty poradnika UKE.

2 komentarze:

  1. Trzeba kupic dostep do internetu u niezaleznego dostawy od Orange czy innych Netii. Wtedy instalujemy sobie telefon voip i abonament wynosi od 0 (www.tartel.pl) do 3zl30 gr (ipfon.pl) miesiecznie:) Albo najlepiej kupic prepaida w komorce za 29zl miesiecznie z rozmowami do wszystkich komorek i wszystkich stacjoanrnych w Polsce!

    OdpowiedzUsuń
  2. Powiem tak, po bezowocnych bojach o "czystość" linii stacjonarnej, zastrzeganie tu i tam, rozliczne pisma, aby teleakwizytorzy PO PROSTU NIE DZWONILI - zlikwidowalem na zawsze stacjonarke - teraz na jednym tel. płace 25zł/mc za komorki bez limitu i mam spokoj raz na zawsze

    OdpowiedzUsuń