Abonenci usług stacjonarnych, szczególnie starsi i słabiej zorientowani w bieżącym kształcie rynku i ofercie operatorów są narażeni na różne oszustwa i podstępy. Powstało kilkanaście firm telekomunikacyjnych, a nawet biur pośredniczących, które wysłały w teren zastępy akwizytorów. Mają oni za zadanie podpisywać w mieszkaniach abonentów nowe umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Wynagradzani prowizyjnie domokrążcy są w stanie zrobić wszystko, aby zdobyć kolejną umowę. Są narażeni też na pokusę nadużyć w swoich działaniach. Szczególnie, że tego, co mówią nikt nie będzie w stanie skutecznie odtworzyć, liczy się to, co na papierze. Dlatego trzeba być szczególnie ostrożnym podczas wizyty takiego przedstawiciela handlowego.
Urząd Komunikacji Elektronicznej, państwowy urząd zajmujący się regulacją i kontrolą między innymi rynku telekomunikacyjnego, przygotował krótki poradnik dla abonentów narażonych na nieetyczne działania niektórych przedsiębiorców telekomunikacyjnych.
Urząd zwraca uwagę, że przedstawiciele handlowi często wprowadzają w błąd co do konsekwencji podpisania umowy i zmiany operatora. Zdarza się, że nie informują wcale o tym, że oferują usługi innego dostawcy - w zamian wspominając enigmatycznie o "zmianie taryfy". Na lepszą, oczywiście.
Oto krótka lista porad autorstwa urzędu:
- Kiedy dzwoni telefon i konsultant przedstawia ofertę obniżenia rachunku za telefon należy upewnić się czy mówi prawdę. Poproś go o imię i nazwisko oraz nazwę firmy, którą reprezentuje. W przypadku dalszych wątpliwości (np. jakiego operatora reprezentuje osoba dzwoniąca), zawsze możesz skontaktować się z biurem obsługi klienta swojego operatora.
- Jeżeli dzwoni telefon i rozmówca prosi o podanie danych osobowych lub danych z rachunku telefonicznego pamiętaj, że Twój operator zna Twoje dane, więc telefoniczna prośba o dane może być próbą ich wyłudzenia lub sfałszowania przez nieuczciwego przedstawiciela umowy. Jeśli nie zamierzasz zawierać nowej umowy, nie podawaj swoich danych.
- Jeżeli odwiedzi Cię w domu przedstawiciel handlowy lub kurier z gotową do podpisu umową i twierdzi, że musisz zawrzeć nową umowę z jakiegoś powodu (bo np.: firma, z usług której korzystałeś została zlikwidowana lub Twój operator zmienia nazwę), przed podpisaniem umowy potwierdź taką informację dzwoniąc do operatora.
- Jeśli masz wątpliwości co do tego, jaka firmę reprezentuje przedstawiciel handlowy, zażądaj okazania identyfikatora służbowego lub legitymacji. Jeśli odmówi, to jest to wystarczający znak, że masz do czynienia z potencjalnym oszustem.
- Przeczytaj lub przynajmniej pobieżnie zapoznaj się z umową przed jej podpisaniem. Podpisanie umowy jest równoznaczne z oświadczeniem o zapoznaniu się i akceptacji warunków umowy, regulaminu i cennika.
- W przypadku podpisania umowy dopilnuj, aby przedstawiciel handlowy/kurier zostawił Ci kopię zawartej umowy, regulaminu i cennika. Nie daj się zwieść, że dokumenty zostaną dostarczone w terminie późniejszym, np. pocztą. Jest to bardzo ważna informacja o tym, z jakim operatorem zawarłeś umowę.
- Jeżeli na umowie widnieje logo innego przedsiębiorcy, a jesteś przekonany, że zawierasz umowę z dotychczasowym dostawcą, nie podpisuj umowy.
Poradnik można znaleźć na tej stronie: http://www.uke.gov.pl/praktyki-akwizytorow-poznaj-swoje-prawa-16929#.
Warto też zajrzeć do prowadzonego przez UKE Centrum Informacji Konsumenckiej.
Zdjęcie: CileSuns92
Wykorzystano fragmenty poradnika UKE.
Trzeba kupic dostep do internetu u niezaleznego dostawy od Orange czy innych Netii. Wtedy instalujemy sobie telefon voip i abonament wynosi od 0 (www.tartel.pl) do 3zl30 gr (ipfon.pl) miesiecznie:) Albo najlepiej kupic prepaida w komorce za 29zl miesiecznie z rozmowami do wszystkich komorek i wszystkich stacjoanrnych w Polsce!
OdpowiedzUsuńPowiem tak, po bezowocnych bojach o "czystość" linii stacjonarnej, zastrzeganie tu i tam, rozliczne pisma, aby teleakwizytorzy PO PROSTU NIE DZWONILI - zlikwidowalem na zawsze stacjonarke - teraz na jednym tel. płace 25zł/mc za komorki bez limitu i mam spokoj raz na zawsze
OdpowiedzUsuńwiele pomysłów postaram sie wykorzystać dziękuje :)
OdpowiedzUsuń